4 manieren om bezoekers te overtuigen met gamification

4 manieren om bezoekers te overtuigen met gamification

Vorige week kwamen we op de website van Freepik een prachtig voorbeeld van gamification tegen. Wat is gamification, zeg je? Steeds meer designers integreren het concept in hun website of app: door een spelelement toe te voegen, hoe subtiel ook, krijg je je bezoekers zover om iets te doen wat ze anders niet zouden overwegen. Want wanneer we bij een spelletje beloond worden, komt er dopamine vrij in onze hersenen. We krijgen er dus écht een goed gevoel van. Hieronder lees je vier manieren om gamification toe te passen om je gebruikers te overtuigen.

 

1. Journey: Laat je gebruiker iets voltooien

Niets geeft meer voldoening dan het succesvol afronden van een taak. Dit filmpje speelt grappig in op het onaangename gevoel wanneer dat succes uitblijft. Je gebruikers iets geven om te voltooien is dus een strategie die veel mensen aanspreekt. LinkedIn past dit principe op een geniale manier toe: je krijgt constant prompts om meer connecties te maken of een onderdeel toe te voegen, zodat je natuurlijk aan je profiel blijft sleutelen. Ons voorbeeld van Freepik is er trouwens ook zo een.


2. Reward: Beloon je gebruiker met iets

Of het nu badges, stickers of doodgewone punten zijn; we vinden het geweldig om beloningen te verzamelen. Hoe meer, hoe beter. Sommige apps of sites vertalen dit naar iets tastbaars, bijvoorbeeld een korting, maar meestal krijg je er zelfs niet echt iets voor terug. Dat deert niet; het verzamelen op zich is al genoeg voor ons dopamineverslaafde hersenen.

Productiviteitsapp Todoist bijvoorbeeld, past dit systeem toe. Hoe meer taken je afvinkt, hoe meer Karmapunten je krijgt. Bij voldoende Karmapunten ga je naar een volgend level.  Ook door taalapp Duolingo word je letterlijk bekroond bij elke vooruitgang die je boekt.


3. Challenge: Speel je gebruikers tegen elkaar uit

Een beetje gezonde competitie werkt uiterst motiverend. Daarom kan het een goed idee zijn om een leaderboard toe te voegen aan je website. Door gebruikers in een bepaalde volgorde te plaatsen ontstaat er vanzelf een drang om beter te worden en zo meer te interageren met jouw website of app. Sites als Tumblr, Imgur, Giphy …  passen dit concept allemaal toe: op de homepagina zie je de meest trendy en interessante content over alle categorieën. Hoe aantrekkelijker jouw bijdrage, hoe hoger ze verschijnt.

! Wees wel voorzichtig met het toepassen van deze techniek: het kan demotiverend werken als het onmogelijk lijkt om bij nummer een te komen …


4. Restriction: Leg je gebruiker beperkingen op

Dit is misschien wel het meest gebruikte gamification-mechanisme en je hebt het waarschijnlijk niet eens door! Door je gebruiker beperkingen op te leggen, bijvoorbeeld in tijd, wordt de drang om snel te handelen groter.

Sites als Booking.comvakantieveilingen.nl of Veepee (het vroegere Vente-exclusive) spelen hier natuurlijk meesterlijk op in. Al 5 keer geboekt in de afgelopen 24 uur of nog maar 30 minuten te gaan om je bestelling af te rekenen? Reden te meer om razendsnel je bankkaart boven te halen!

Omdat je dit artikel helemaal tot het einde hebt gelezen, krijg je van ons een beloning! Download hier de prestigieuze aroma award, print hem uit en hang hem op je kantoor. Foto’s zijn welkom!

Kunnen wij gamification toepassen op jouw website?
 
Contacteer ons