Belle Fritte: van krachtig idee naar sterk merk

Belle Fritte: van krachtig idee naar sterk merk

Tegenwoordig kan je door 1 druk op de knop een logo creëren. In een app geef je de naam van je organisatie en de sector waarin het actief is in en enkele seconden later kan je voor een peulschil je nieuwe logo downloaden. Een vreemde en ondoordachte manier om een unieke identiteit voor jouw organisatie te bekomen, toch?

Het bepalen van een merkstrategie en het neerzetten van een visual branding doe je niet met 1 druk op de knop. Het ontwikkelen van een merk doorloopt immers verschillende fases.

 

Fase 1: Merkanalyse

aroma communicatie is ervan overtuigd dat een sterk merk ontstaat, ontwikkelt en groeit vanuit zijn missie en visie. Het zijn de fundamenten die de bestaansreden van de organisatie omschrijven. De missie en de visie zijn de donoren die voor de geboorte van een uniek merk zorgen. Het zijn de ‘WHY’ en ‘HOW’ uit de Golden Circle van Simon Sinek.

 

Met Belle Fritte wil Peter Vangenechten een andere invulling geven aan fastfood.

Peter Vangenechten: “Vaak wordt dit geassocieerd met ongezond, maar dat hoeft zo niet te zijn. Ik wil ‘de snelle hap’ een andere definitie geven. Belle Fritte is een artisanale frituur waar de nadruk ligt op kwaliteitsvolle ‘fastfood’. Velen onder ons leiden een gejaagd leven waardoor er minder de tijd wordt genomen om zelf vers en/of uitgebreid te koken. Jammer genoeg wordt dit dikwijls opgevangen door kwalitatief mindere maaltijden. En dat is jammer. Ik heb ondertussen voor La Belle een heel netwerk uitgebouwd van kwaliteitsvolle leveranciers die mij voorzien van de beste producten uit de natuur. Mijn liefde voor het koken en het werken met verse producten zal ook terug te vinden zijn in frituur Belle Fritte. Ik wil namelijk niet inboeten aan kwaliteit en dat begint bij het basisproduct.”

 

Fase 2: Merkontwikkeling

logo belle fritteDeze fase is de creatieve fase waarin het merk gevormd wordt, zowel wat betreft naamgeving als look & feel. De naamkeuze Belle Fritte lag al vast. Het verwijst uiteraard naar het restaurant La Belle en naar de geografische ligging in de Geelse parochie Bel. De frituur komt immers op een steenworp van het restaurant.

Belle Fritte dient een eigen identiteit te hebben, doch mag het visueel duidelijk zijn dat het ‘familie’ is van La Belle.

Voor Belle Fritte zijn de kernwoorden kwaliteit, stijlvol, basis, toegankelijk, La Belle, frituur.

Voor het ontwerp van het logo keren we terug naar de basis, naar de kern. De basis voor een frituur is de frietaardappel. Dit product komt rechtstreeks uit de grond en heeft ons geïnspireerd om aardse kleuren te gebruiken.

Typografisch is het logo afgestemd op La Belle. Net zoals het logo van La Belle is er geen hoofdletter gebruikt en wordt er afgewisseld tussen een light en een medium font. Het lettertype is strak en schreefloos. Omdat de naam al duidelijk maakt waarvoor Belle Fritte staat, is de benaming frituur weggelaten en kozen we voor een subtiele verwijzing in het logo waar de ‘i’ in Fritte omgevormd is naar de herkenbare puntzak. Het puntje op de ‘i’ staat voor de topping op de frietjes. In vergelijking met La Belle wordt Belle Fritte ingepast in een vierkant-kader. Het tweelijnige-logo leent zich hier perfect voor en komt daardoor in balans met de omgeving.

 

 

Fase 3: Merkimplementatie

Deze fase omvat de uitwerking van het merkconcept en -strategie in de verschillende marketingcommunicatieinstrumenten.

In de aanloop naar de lancering van Belle Fritte hielden we een fotoshoot te midden van een aardappelveld. We ontwikkelden eveneens een flyer om de VIP-actie kenbaar te maken. Wie intekende op de VIP-actie ontvangt een VIP-betaalkaart. Ook de vormgeving van deze kaart ligt in lijn van het merkconcept.

belle fritte
belle fritte
belle fritte
belle fritte
belle fritte
navigate_before
navigate_next

Bovendien verzorgden we  de copywriting van een persbericht en nodigden de pers uit op een persconferentie.

Dit resulteerde in heel wat persaandacht:

Nnieuws

Het Laatste Nieuws

Het Nieuwsblad

Gazet Van Antwerpen

 

Fase 4: Merkmanagement

Als merk laat je altijd sporen na, bewust en onbewust. Het vervolgtraject na een sterk merk neerzetten, is het bewaken van de merkidentiteit en het creëren van een positief imago.

De kwaliteit van de sporen die je nalaat, bepalen in sterke mate de kwaliteit van de perceptie t.a.v. jouw merk, product en/of dienst.

Tijdens de looptijd van de VIP-actie zorgden we voor het contentbeheer van de Facebook-pagina, volledig in lijn met het te creëren imago.

 

Ook interesse in een sterk merk? Contacteer ons.