Een geniale move van Le Creuset. En je zal het vast niet eens merken.

Een geniale move van Le Creuset. En je zal het vast niet eens merken.

Misschien downloadde je al wel eens een beeld van Unsplash: een online platform waar fotografen heel genereus hun mooiste beelden gratis ter beschikking stellen. De site is een goudmijn voor elke ontwerper die op zoek is naar authentieke beelden. Want je vindt er niet die typische geposeerde en ethisch correcte stockbeelden. Wat je er sinds kort wél vindt, is een complete galerij van Le Creuset. En dit is een geniale move. We geven je hieronder drie redenen waarom.  

Unsplash heeft een wereldwijd bereik

Unsplash beelden hebben een geweldig groot bereik. Ze werden al gebruikt door giganten als Apple, Squarespace, Trello en WordPress. Ook op Instagram zijn ze alomtegenwoordig. Omdat zoveel ontwerpers het platform gebruiken voor placeholder- of zelfs campagnebeelden, gaan de foto’s de wereld rond. Kortom, je hebt waarschijnlijk al meer dan één beeld van hen gezien. Je weet het alleen niet …

Een subtiele pull strategie

Door via Unsplash mooie beelden ter beschikking te stellen, vergroot Le Creuset dus aanzienlijk de kans dat hun producten gezien worden. Dit zou natuurlijk niet werken voor ieder merk. Gelukkig heeft Le Creuset zulke iconische vormen en kleuren dat iedereen de gietijzeren potten meteen herkent. Door de aangename, warme beelden krijg je er ook een goed gevoel bij. Dit is dus met andere woorden een zeer subtiele en goed uitgekiende pull-strategie. Een pull-strategie moet namelijk de product- of merkvoorkeur vergroten. In een ideale wereld gaat de klant het product dan zelf aan de retailer vragen, waardoor het als het ware door de klant ‘getrokken’ wordt in plaats van opgedrongen. 

Mooi voorbeeld van community marketing

Het is belangrijk om te beseffen dat deze strategie niet zomaar te kopiëren valt. Wie door Unsplash scrollt voelt meteen de sfeer van het platform: elegantie, authenticiteit, eenvoud en hygge staan centraal. Laat deze waarden nu net naadloos aansluiten bij Le Creuset. Ze spreken dus allebei tot dezelfde ‘community’. Bij community marketing ga je als bedrijf uitzoeken welke community bij jouw merk past. Je denkt niet in traditionele doelgroepen, maar stelt vragen als: ‘welke levensvisie delen ze?’ ‘Welke mentaliteit?’ ‘Wat houdt hen bezig?’ om gelijkgezinden te identificeren. Communities kan je dus niet creëren, maar je kan ze wel proberen te doorgronden en op de juiste plaats aanspreken. En dat heeft Le Creuset heel goed begrepen.

Al deze beelden vind je op Unsplash.

Hier vind je een goed voorbeeld van een push-strategie.