merkontwikkeling

Een merk geeft uw organisatie, product en/of dienst een identiteit. Vaak ontstaat een merk uit een krachtig idee. Maar wat maakt nu een fantastisch idee tot een sterk merk?

“Van een krachtig idee naar een sterk merk.”

aroma communicatie is ervan overtuigd dat een sterk merk ontstaat, ontwikkelt en groeit vanuit zijn missie en visie. Het zijn de fundamenten die de bestaansreden van de organisatie omschrijven. De missie en de visie zijn de donoren die voor de geboorte van een uniek merk zorgen.

Lees hier de missie en visie van aroma

Het creëren van een merk (branding) of herpositioneren van een merk (rebranding) doorloopt verschillende stadia.

Fase 1: merkanalyse

Eerst en vooral is een merkanalyse noodzakelijk. Dit doet u in balans met de grootte of de vooropgestelde doelen van de organisatie. Dankzij het aftoetsen van verschillende parameters levert deze analytische fase inzichten op die beslissingsondersteunend worden aangewend in de volgende stadia.

Fase 2: merkontwikkeling

Als merkarchitect is de 2de fase de creatieve fase:

  • bepalen van een merkstrategie
  • bedenken van een naam
  • opstellen van een brandstory
  • bedenken en uitrollen van een pay-off (baseline)
  • uitwerken van visual branding (logo, huisstijl met huisstijlgids)

De grafische ontwikkeling is enorm belangrijk want het geeft uw merk een vorm, een visuele identiteit. Een design is voor aroma dan ook een voertuig, een middel naar een positieve perceptie. Grafische vormgeving is daardoor een (toegevoegde) waardecreator.

Bekijk hier hoe het vernieuwde merk HIK tot stand is gekomen.

Uiteraard gaat de ontwikkeling van een sterk merk verder dan deze limitatieve oplijsting. Merkbescherming d.m.v. merkdeponering is een must have. aroma begeleidt u eveneens in dit proces.

Fase 3: merkimplementatie

Het uitrollen van uw merk gebeurt in de implementatiefase. Alle marketingcommunicatietools dienen op mekaar afgestemd te zijn.

Zowel intern als extern communiceert u als organisatie vanuit uw achterliggende overtuiging. Alleen op deze manier bent u in staat om samenwerkers, partners, klanten aan u te binden. U communiceert inside out.

De aroma groeidriehoek staat symbool voor de verdere aanpak en groeicurve van organisaties. De aroma groeidriehoek vertrekt vanuit 3 basisfundamenten die leiden tot meer en betere business:

aroma groeidriehoek

1) Ontwikkel uw merk.

2) Verhoog uw omzet.

3) Versterk uw klantenrelaties.

Wat u ook doet; elke marketingcommunicatie-actie kan u herleiden tot één van deze drie fundamenten.

 
 

Fase 4: merkmanagement

Het vervolgtraject na een sterk merk neerzetten, is het bewaken van de merkidentiteit en het creëren van een positief imago. Wijzigingen in de markt of aanpassingen in de onderneming hebben mogelijk een impact op uw merk en uw imago. Het managen en monitoren van uw merk dragen rechtstreeks bij aan een sterk imago dat sporen nalaat.

Bekijk de imagovideo van aroma.

De kwaliteit van de sporen die u nalaat, bepalen in sterke mate de kwaliteit van de perceptie t.a.v. uw merk, product en/of dienst.

Bekijk hier onze MERKONTWIKKELING-portfolio