Wij delen graag onze kennis. Daarom schrijven we regelmatig een blogpost, speciaal voor jou.
Belle Fritte: van krachtig idee naar sterk merk
Fase 1: Merkanalyse
Met Belle Fritte wil Peter Vangenechten een andere invulling geven aan fastfood.
Peter Vangenechten: “Vaak wordt dit geassocieerd met ongezond, maar dat hoeft zo niet te zijn."
Ik wil niet inboeten aan kwaliteit en dat begint bij het basisproduct.
Velen onder ons leiden een gejaagd leven waardoor er minder de tijd wordt genomen om zelf vers en/of uitgebreid te koken. Jammer genoeg wordt dit dikwijls opgevangen door kwalitatief mindere maaltijden. En dat is jammer. Ik heb ondertussen voor La Belle een heel netwerk uitgebouwd van kwaliteitsvolle leveranciers die mij voorzien van de beste producten uit de natuur. Mijn liefde voor het koken en het werken met verse producten zal ook terug te vinden zijn in frituur Belle Fritte. Ik wil namelijk niet inboeten aan kwaliteit en dat begint bij het basisproduct.”
Fase 2: Merkontwikkeling
Belle Fritte dient een eigen identiteit te hebben, doch mag het visueel duidelijk zijn dat het ‘familie’ is van La Belle. Voor Belle Fritte zijn de kernwoorden kwaliteit, stijlvol, basis, toegankelijk, La Belle, frituur. Voor het ontwerp van het logo keren we terug naar de basis, naar de kern. De basis voor een frituur is de frietaardappel. Dit product komt rechtstreeks uit de grond en heeft ons geïnspireerd om aardse kleuren te gebruiken. Typografisch is het logo afgestemd op La Belle. Net zoals het logo van La Belle is er geen hoofdletter gebruikt en wordt er afgewisseld tussen een light en een medium font. Het lettertype is strak en schreefloos. Omdat de naam al duidelijk maakt waarvoor Belle Fritte staat, is de benaming frituur weggelaten en kozen we voor een subtiele verwijzing in het logo waar de ‘i’ in Fritte omgevormd is naar de herkenbare puntzak. Het puntje op de ‘i’ staat voor de topping op de frietjes. In vergelijking met La Belle wordt Belle Fritte ingepast in een vierkant-kader. Het tweelijnige-logo leent zich hier perfect voor en komt daardoor in balans met de omgeving.
Fase 3: Merkimplementatie
Bovendien verzorgden we de copywriting van een persbericht en nodigden de pers uit op een persconferentie. Dit resulteerde in heel wat persaandacht:
Nnieuws
Het Laatste Nieuws
Het Nieuwsblad
Gazet Van Antwerpen
Fase 4: Merkmanagement
- Een logo dien je doordacht aan te pakken
- Een unieke identiteit vertrekt vanuit de Why (Golden Circle - Simon Sinek)
- Communiceer bewust en authentiek