Wij delen graag onze kennis. Daarom schrijven we regelmatig een blogpost, speciaal voor jou.

aroma communicatie blog

Hoe versterkt een rebranding jouw merk? Een casestudy.

-category
replace me
Hoe kan je je tegenwoordig handhaven in een competitieve omgeving waar zowel lokale als nationale spelers aanwezig zijn? Jezelf heruitvinden en herpositioneren is een goede strategie om een sterke speler te worden in een sterk concurrentieel landschap. Een rebranding is een goede optie om terug fris op het toneel te verschijnen.

Identiteit versus imago

Ten Diensten is een regionaal dienstenchequebedrijf opgericht in 2005 door de PWA’s van Geel, Meerhout en Laakdal, in samenwerking met de OCMW’s van deze gemeenten. Hun voornaamste USP’s zijn hun regionale karakter – wat hen een sterke affiniteit geeft met de lokale bevolking – en de sociale tewerkstelling. Ze geeft kansen aan laaggeschoolden en langdurig werklozen. De menselijke en persoonlijke aanpak kwam onvoldoende tot uiting in het imago. De bedrijfsidentiteit strookte niet met het bedrijfsimago.
Blog

Restyling logo

Om identiteit en imago op mekaar af te stemmen, startte aroma een rebranding-traject op met ten Diensten. Bijkomend dient de rebranding ten Diensten een meer professionele uitstraling te geven om op te boksen tegen andere organisaties. 
Een belangrijke stap in de rebranding was een nieuwe grafische identiteit. Het logo, de basis van elke vormelijke merkidentiteit, is volledig gerestyled. De restyling vertrekt vanuit de missie, visie en kernwaarden van ten Diensten, het DNA van het bedrijf. A.d.h.v. de Golden Circle werd dit in kaart gebracht.
“Een restyling vertrekt vanuit het DNA van het bedrijf”

De hand bleef centraal staan en focust op het menselijk aspect, op de impact van de samenwerking tussen de huishoudhulp en de klant. Beiden versterken immers mekaar. Levenskwaliteit aan beide zijden, zowel voor de klant als voor de werknemers van ten Diensten. Door het inschakelen van huishoudhulp krijg je de mogelijkheid om je tijd anders in te vullen en om meer te genieten van de dingen die je graag doet. Ook voor de huishoudhulp zelf is het een positief verhaal. Stabiliteit door een vast inkomen met meer financiële mogelijkheden en kansen.

Ook de kleuren zijn een doordachte keuze. De blauwe kleur staat voor betrouwbaar, ambitieus, succesvol en loyaliteit. De oranje kleur geeft enerzijds geduld en moed weer, anderzijds het euforische en stimulerende. Het fuchsia stelt het sociale, empathische en zelfverzekerde aspect voor. Deze combinatie geeft perfect weer waar ten Diensten voor staat. De twee handen, die een gelijke basis hebben, vormen een druppel middenin. Het water staat voor het basisproduct bij de poetsactiviteit en (ver)bindt beide partijen.

Campagne merkbekendheid

De bijhorende campagne is opgedeeld in twee fasen.  De eerste fase is gericht op de merkbekendheid en de rebranding. De vernieuwde organisatie-identiteit is bekendgemaakt op de Dag van de Klant. 

ten diensten sponsjes met logo

Bezoekers aan en klanten van ten Diensten ontvangen een leuk gadget: een spons met het nieuwe logo van ten Diensten. De visibiliteit in het straatbeeld is ook meteen aangepakt. Het hoofdkantoor in Meerhout kreeg aangepaste raambelettering en een nieuwe gevelbanner. De ten Diensten-mobiel rijdt ondertussen ook in een nieuw kleedje rond. De look & feel van de website is eveneens bijgestuurd door onze webdesigners.

De tweede fase wordt in het voorjaar van 2019 uitgerold.

Takeaways van deze blog
  • Identiteit en imago hebben fundamenteel een andere betekenis
  • Breng missie, visie en kernwaarden duidelijk in kaart, het is het DNA van je organisatie
  • Een logo is de basis van elke visuele merkidentiteit en is imagobepalend

Als bewust en duurzaam communicatiebureau zijn wij op zoek naar partners die samen met ons willen werken aan een betere wereld. We verkennen samen met jou het verhaal én de mensen achter jouw organisatie. Dat vertalen we in de juiste merknaam of positionering door middel van storytelling. Of we ontwikkelen een huisstijl of bedrijfslogo dat jouw missie en waarden uitstraalt. Zoek je een grafisch ontwerpbureau dat jouw boodschap naar buiten brengt met duurzame tools? Ook dan ben je bij aroma communicatie aan het juiste adres.

Liever een website laten maken met een bedrijfsfilm of video voor op je social media kanalen? Ook online helpen we je graag op een bewuste manier verder. We bekijken graag samen met jou hoe we een positief verschil kunnen maken.