Waarom je beter wel of geen naamsverandering doorvoert
-category
"Kan je deze week voor volgende week bevestigen?" Verwarrend, toch? Vorige woensdag liep er een bijzonder mailbericht binnen: vanaf 1 november krijgen de edities van Deze Week terug hun vertrouwde naam De Streekkrant. Niet verrassend dat Roularta op haar stappen terugkeert. In dit artikel lees je waarom je beter wel of geen naamsverandering doorvoert.
Naamswijziging herzien
De Streekkrant is niet het enige merk dat zijn naamswijziging herziet. Zo fuseerde antivirusgigant McAfee Associates in 1997 met Network General. De nieuwe naam Network Associates International werd in 2004 weer vervangen door McAfee Inc. Sommige namen of merken zijn nu eenmaal zo iconisch dat je er beter, in de woorden van branding goeroe
Tom Andries, ‘met je fikken van af blijft’. Zeker wanneer er eigenlijk niet veel verandert aan je merk.
Bol.com ten dode opgeschreven?
Want wist je dat je maar een dikke 10% marktaandeel kan winnen met een nieuwe naam? Terwijl je meer dan het dubbele kan verliezen als je (een deel van) je vertrouwde cliënteel kwijtraakt. Toch een gevaarlijke gok, lijkt ons! Je kan trouwens best je merk een nieuwe invulling geven zonder van naam te veranderen. Een mooi voorbeeld daarvan is bol.com. De boekenwinkel leek ten dode opgeschreven toen de opmars van e-books begon. En kijk nu …
All the way met andere aanpak
Soms kan je gewoon niet anders, zoals Fabienne Chapot bijvoorbeeld. Zij wilde haar merk Fab. in 2016 uitvoeren, maar zowel qua merkregistratie als URL was die naam buiten de Benelux niet werkbaar. ‘Als ik dan toch moet veranderen,’ dacht Fabienne, ‘ga ik beter all the way’. De uitbreiding werd verdergezet onder haar eigen naam, met onder andere een nieuw logo, een gelikter winkelconcept en een meer volwassen vibe voor het merk. Een deel van haar klanten groeide mee in deze andere aanpak, een deel haakte af. En dat vindt Fabienne heel normaal.
Go4it werd aroma
Het kan ook nodig zijn om van naam te veranderen door spraakverwarring of nieuwe ontwikkelingen. Zo voerden wij 6 jaar geleden ook een naamswijziging door. Onze toenmalige naam, Go4it, reflecteerde niet meer wie we zijn. Bovendien kregen we steeds vaker telefoontjes over IT-problemen. aroma belichaamt helemaal wie we zijn en wat we doen; als marketingcommunicatiebureau prikkelen we zintuigen … en de kortste weg naar de hersenen gaat via de neus. Dat verhaal vertellen we graag.
Nieuwe klanten? Nieuwe visie!
Als je dus bereid bent om een deel van je publiek te verliezen, maar daarnaast ook nieuwe potentiële klanten aan te spreken met een nieuwe visie, kan je een andere naam overwegen. Sowieso is het ontzettend belangrijk dat je dit heel goed communiceert; een naamsverandering verdient een communicatiecampagne op zich. Je kan niet verwachten dat het grote publiek mee is als je je verhaal niet uitgebreid en veelvuldig vertelt. Daar komt storytelling dan weer naar boven. Maar dat is voor een andere blog 😉.
Kunnen we jou helpen je merk anders in te vullen of een naamsverandering te communiceren?
Contacteer ons.