Conceptcampagne Visitor Giving
-category
Hoe kan je als beheerder van 2 grote groengebieden de betrokkenheid verhogen bij de bezoekers van en de inwoners rondom het gebied? En hen activeren om bij te dragen tot een duurzaam beheer van de gebieden? Ontdek de uitwerking van de participatieformule Visitor Giving voor het gebied de Merode en De Koloniën.
Geef en beleef De Merode
De Merode. Een groot en groen gebied dat zich uitstrekt over 9 verschillende gemeenten, verdeeld over 3 provincies. Een partnerschap tussen Antwerpen, Limburg, Vlaams-Brabant en andere private organisaties zorgen voor de verdere ontwikkeling van dit prachtige natuurgebied en stellen het open voor het publiek. Een uitgestrekt gebied zoals de Merode vergt veel onderhoud. Niet alleen de wandelpaden, gebouwen en banken, maar ook de talrijke fauna en flora.
Informeren en bewustmaken
Om dit onderhoud te kunnen verwezenlijken, heeft de provincie Antwerpen het voortouw genomen en het concept ‘Geef en Beleef de Merode’ uitgewerkt. Bezoekers van het gebied komen mogelijk over de vloer bij één van de lokale ondernemers. Een groot deel van deze ondernemers is ambassadeur van het project en draagt het label van de Merode. De lokale ondernemer is vaak het eerste aanspreekpunt bij de lokale bevolking en bij de bezoekers van het Merode-gebied.
Het hoofddoel van deze campagne is de inwoners en bezoekers informeren over het concept dat is uitgewerkt en ze bewustmaken van wat er nodig is om het voortbestaan van de Merode te garanderen. De handelaar krijgt postkaarten en een display ter beschikking om over dit initiatief te communiceren met zijn klant. Bij de handelaar staat eveneens een collectebus om de mensen te activeren en aan te zetten te doneren om het gebied blijvend te ontwikkelen en te onderhouden zodat iedereen ervan kan blijven genieten. Als bezoeker geef je iets terug om het te kunnen blijven beleven.
De Koloniën van morgen
Niet alleen de Merode, maar ook de Koloniën in Merksplas en Wortel bij Hoogstraten maken deel uit van deze campagne. Om de grasvelden zo kort mogelijk te houden, graast er momenteel een kudde schapen van een lokale boer. Op termijn wil de organisatie achter de Koloniën overstappen op een eigen kudde.
Via de bijdragen van de bezoekers en lokale bevolking wordt dit mogelijk. Zo zullen de Koloniën van morgen toegankelijk blijven voor het grote publiek. aroma communicatie kreeg de opdracht van Toerisme Provincie Antwerpen om de campagne Visitor Giving vormelijk uit te werken. De diverse, uitgewerkte tools zorgen voor voldoende herkenning en linken naar de Merode en de Koloniën.
- Omschrijf duidelijk het doel van je communicatie
- Bepaal een communicatiestrategie om je doelgroep(en) te bereiken
- Zorg voor herkenbaarheid en een rode draad doorheen je communicatie