Beleidsplan Ruimte Geel
het Geels beleidsplan ruimte op maat van de burgers gebracht
Een nieuwe richting voor Geel
Als eerste in Vlaanderen
Sinds 2017 werkt stad Geel samen met burgers en experts om, als eerste stad in Vlaanderen, een gefundeerd beleidsplan ruimte op te stellen. Met een gedetailleerd en technisch document onder de arm klopte de stad aan bij aroma: hoe kan dit plan door de bevolking begrepen en gedragen worden?
Mijn dorp, mijn stad, mijn Geel
aroma ging op zoek naar het DNA van de stad. Zo heeft Geel een unieke context met veel verschillende, landelijke deeldorpen en een bruisend stedelijk centrum. De slogan 'mijn dorp, mijn stad, mijn Geel' werd de kapstok voor alle communicatie. Beelden van bekende plaatsen in het verleden leggen de nadruk op de (niet altijd even positieve) evolutie van ruimte en de nood om dat beter in de hand te houden.
Welke richting gaan we uit?
We trapten de campagne af met een guerilla-actie. Op één nacht tijd verschenen honderden pijlen met de vraag ‘Welke richting gaan we uit?’ in het straatbeeld. We mikten vooral op schoolomgevingen, daar lopen de toekomstige generaties rond en het beleidsplan ruimte is natuurlijk vooral voor hen.
Licht verteerbaar beleidsplan
We besloten het beleidsplan niet volledig te vertalen, maar in te zetten op een licht verteerbare inspiratiebrochure. Deze brochure focust vooral op de motivatie achter het beleidsplan, omdat het in eerste instantie cruciaal is dat de bevolking begrijpt waarom dit zo belangrijk is.
Pijlen als rode draad
Deze pijlen waren een dankbaar element om te hergebruiken in verschillende filmpjes en fotografie waar ambassadeurs hun visie geven op de toekomst. Ook een anonieme 'Gelenaar' trekt doorheen de stad om in alle deeldorpen de ruimte te bekijken. Zo maken we het voor de bewoners zo gemakkelijk mogelijk om een connectie te maken met het beleidsplan.
Bekijk de filmpjes:
Nu naar de bevolking
Om het beleidsplan op een corona-proof manier naar de bevolking te brengen, is een fietstocht op poten gezet. Vanuit elk deeldorp kan je starten, de tocht brengt je langs verschillende actieplekken. Op elk herasdoek verwijst een QR-code je door naar de website waar je meer informatie vindt over die specifieke plek. Zo brengen we het beleidsplan deeldorp per deeldorp naar de bevolking.
Binnenkort begint het openbaar onderzoek te lopen en mogen we de stad ook helpen met een algemeen digitaal infomoment.
Kunnen we jou ook helpen met je campagne?