merkontwikkeling

Een merk geeft uw organisatie, product en/of dienst een identiteit. Vaak ontstaat een merk uit een krachtig idee. Maar wat maakt nu een fantastisch idee tot een sterk merk?
merkontwikkeling HIK

Van een krachtig idee naar een sterk merk

aroma communicatie is ervan overtuigd dat een sterk merk ontstaat, ontwikkelt en groeit vanuit zijn missie en visie. Het zijn de fundamenten die de bestaansreden van de organisatie omschrijven. De missie en de visie zijn de donoren die voor de geboorte van een uniek merk zorgen.
Lees hier de missie en visie van aroma
Het creëren van een merk (branding) of herpositioneren van een merk (rebranding) doorloopt verschillende stadia.

Fase 1: merkanalyse

Eerst doen we een merkanalyse. Daarbij houden we rekening met de grootte en de doelen van jouw organisatie. Dit levert inzichten op om beslissingen rond je merk te maken in de volgende fases.

Fase 2: merkontwikkeling

Dan volgt de creatieve fase, waarbij we:

  • een merkstrategie bepalen
  • een naam bedenken 
  • een brandstory opstellen
  • een slogan of baseline bedenken en uitrollen
  • een visual branding (logo, grafische identiteit, huisstijl met huisstijlgids) uitwerken


Die grafische vormgeving geeft je merk een visuele identiteit. Uiteraard gaat een sterk merk verder dan deze oplijsting. Merkbescherming d.m.v. merkdeponering is een must have. aroma begeleidt je eveneens in dit proces.

Fase 3: Merkimplementatie

Zowel intern als extern communiceer je als organisatie vanuit je achterliggende overtuiging. Alleen op deze manier ben je in staat om samenwerkers, partners, klanten aan jou te binden. Daarvoor zijn alle marketingcommunicatietools best op elkaar afgestemd. Onze groeidriehoek staat symbool voor de verdere aanpak en groeicurve van organisaties. Hij vertrekt vanuit 3 basisfundamenten die leiden tot meer en betere business.
Bekijk de groeidriehoek

Fase 4: Merkmanagement

Het vervolgtraject na een sterk merk neerzetten, is het bewaken van de merkidentiteit en het creëren van een positief imago. Wijzigingen in de markt of aanpassingen in de onderneming hebben mogelijk een impact op je merk en imago. Het managen en monitoren van je merk dragen rechtstreeks bij aan een sterk imago dat sporen nalaat. De kwaliteit van de sporen die je nalaat, bepalen in sterke mate de kwaliteit van de perceptie t.a.v. je merk, product en/of dienst.
Bekijk ons werk

Als bewust en duurzaam communicatiebureau zijn wij op zoek naar partners die samen met ons willen werken aan een betere wereld. We verkennen samen met jou het verhaal én de mensen achter jouw organisatie. Dat vertalen we in de juiste merknaam of positionering door middel van storytelling. Of we ontwikkelen een huisstijl of bedrijfslogo dat jouw missie en waarden uitstraalt. Zoek je een grafisch ontwerpbureau dat jouw boodschap naar buiten brengt met duurzame tools? Ook dan ben je bij aroma communicatie aan het juiste adres.

Liever een website laten maken met een bedrijfsfilm of video voor op je social media kanalen? Ook online helpen we je graag op een bewuste manier verder. We bekijken graag samen met jou hoe we een positief verschil kunnen maken.