IOK

Een confronterende campagne waarin zwerfvuil het laatste woord krijgt.

IOK

"Hey... meen je dit?!" Een campagne die zwerfvuil een stem geeft.

De uitdaging

IOK – de intercommunale van de Ontwikkeling van de Kempen – wil mensen confronteren met hun eigen asociaal gedrag rond zwerfvuil. 

 

De opdracht

Ontwikkel vijf herkenbare beelden met slogan (in verschillende formaten), waarvan drie gericht op (hang)jongeren en twee op een breed publiek. Daarnaast vroeg IOK ook één positief beeld voor op openbare vuilbakken, als schouderklopje voor wie zijn afval wél netjes weggooit.

IOK zwerfvuil zak
aroma communicatie maakt zelf regelmatig jacht op zwerfvuilcampagnebeeld zak sensibilisering zwerfvuilcampagnebeeld blik sensibilisering zwerfvuilcampagnebeeld rekening sensibilisering zwerfvuil

Een campagne met een gezicht


Gekende uitdaging

Bij aroma communicatie kennen we het probleem van zwerfvuil maar al te goed. Regelmatig trekken we er zelf op uit met grijper en vuilzak in de aanslag. Tijdens die opruimacties ontstond het idee om het zwerfvuil zélf te laten spreken. Want het kiest er niet voor om achtergelaten te worden. Zo groeide het concept “Hey… meen je dit?!”

Onze aanpak

Het zwerfvuil krijgt een gezicht en spreekt de vervuiler rechtstreeks aan: direct, scherp en soms met een knipoog. We kozen voor een harde, maar herkenbare tone of voice. We zorgden voor voldoende variatie in afvaltypes (drank, eten,, verpakking, …) en zonder merken te viseren.

Campagne met lef

Het resultaat

Een reeks krachtige en opvallende campagnebeelden die het probleem van zwerfvuil opnieuw op de kaart zetten. De boodschap is duidelijk en eenvoudig: “Gooi mij in de vuilbak. Da’s pas proper!”

De IOK rolt de campagne in 2025 uit in Westerlo, Beerse en Balen. Later volgt de uitrol naar 26 andere gemeenten.

Ook zin in een duurzame samenwerking?
campagnebeeld IOK sensibilisering zwerfvuil bedankt

Als bewust en duurzaam communicatiebureau zijn wij op zoek naar partners die samen met ons willen werken aan een betere wereld. We verkennen samen met jou het verhaal én de mensen achter jouw organisatie. Dat vertalen we in de juiste merknaam of positionering door middel van storytelling. Of we ontwikkelen een huisstijl of bedrijfslogo dat jouw missie en waarden uitstraalt. Zoek je een grafisch ontwerpbureau dat jouw boodschap naar buiten brengt met duurzame tools? Ook dan ben je bij aroma communicatie aan het juiste adres.

Liever een website laten maken met een bedrijfsfilm of video voor op je social media kanalen? Ook online helpen we je graag op een bewuste manier verder. We bekijken graag samen met jou hoe we een positief verschil kunnen maken.