IOK
Een confronterende campagne waarin zwerfvuil het laatste woord krijgt.

"Hey... meen je dit?!" Een campagne die zwerfvuil een stem geeft.
De uitdaging
IOK – de intercommunale van de Ontwikkeling van de Kempen – wil mensen confronteren met hun eigen asociaal gedrag rond zwerfvuil.
De opdracht
Ontwikkel vijf herkenbare beelden met slogan (in verschillende formaten), waarvan drie gericht op (hang)jongeren en twee op een breed publiek. Daarnaast vroeg IOK ook één positief beeld voor op openbare vuilbakken, als schouderklopje voor wie zijn afval wél netjes weggooit.





Een campagne met een gezicht
Gekende uitdaging
Bij aroma communicatie kennen we het probleem van zwerfvuil maar al te goed. Regelmatig trekken we er zelf op uit met grijper en vuilzak in de aanslag. Tijdens die opruimacties ontstond het idee om het zwerfvuil zélf te laten spreken. Want het kiest er niet voor om achtergelaten te worden. Zo groeide het concept “Hey… meen je dit?!”
Onze aanpak
Het zwerfvuil krijgt een gezicht en spreekt de vervuiler rechtstreeks aan: direct, scherp en soms met een knipoog. We kozen voor een harde, maar herkenbare tone of voice. We zorgden voor voldoende variatie in afvaltypes (drank, eten,, verpakking, …) en zonder merken te viseren.
Campagne met lef
Het resultaat
Een reeks krachtige en opvallende campagnebeelden die het probleem van zwerfvuil opnieuw op de kaart zetten. De boodschap is duidelijk en eenvoudig: “Gooi mij in de vuilbak. Da’s pas proper!”
De IOK rolt de campagne in 2025 uit in Westerlo, Beerse en Balen. Later volgt de uitrol naar 26 andere gemeenten.







