KSOM

een eigen studieroute voor KSOM

KSOM

K(S)OM erbij!

Over de tong

“Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we meer aanwezig zijn aan tafel bij gezinnen met kinderen in het vijfde en zesde leerjaar basisonderwijs?” Met deze vraag kwam eind 2021 de PR-groep van het Katholiek Secundair Onderwijs Mol, kortweg KSOM, naar aroma.

 

Aansluiten leefwereld kinderen

aroma communicatie analyseerde eerst de huidige communicatietools. Deze waren vooral gericht op de ouders en niet op maat van de leerling. Een aantrekkelijk, eenduidig verhaal is nodig om te zorgen dat er binnen de gezinnen meer over KSOM wordt gesproken. We gingen op zoek naar een manier om aan te sluiten bij de leefwereld van de kinderen. Hoe vertellen we een eigen verhaal waardoor leerlingen zelf voor KSOM willen kiezen? We willen hen raken, laten beleven, in hun leefwereld.

deurhanger KSOM
schoolcampagne door aroma communicatie
FASTFLEXPLUSPRO

Communiceren in lagen

We hebben de bestaande huisstijl van KSOM op een inspirerende manier uitgebreid. We creëerden figuren waarmee de leerling zes jaar op pad kan gaan op de Molse campus van zijn keuze. De figuur is een vriend aan je zijde gedurende je secundaire schoolcarrière. Hij kan de leerlingen begeleiden en kan dienen als ‘vertrouwensfiguur’. Het figuurtje is eerlijk en ervaringsgericht, kan de leerlingen op sleeptouw nemen en (laagdrempelig) begeleiden in hun studiekeuze.

 

Samen op pad

Fast, Plus, Flex en Pro nemen de leerlingen mee op ontdekking door de school. Qua stijl sluiten ze zoveel mogelijk aan bij de leefwereld van de jongeren, niet te cartoonesk of fantasierijk, maar trendy en ‘gewoon’. We kozen bewust voor niet-waarheidsgetrouwe huidskleuren en zo weinig mogelijk uitgesproken gendermarkers. Ieder figuurtje heeft naast de KSOM-groene kleuren, ook de vier kleuren van het basispakket dat alle leerlingen krijgen.

 

Multi-inzetbaar

Het creëren van de figuren geeft talloze mogelijkheden in het uitrollen van online en offline toepassingen. De eerste toepassing was een deurhanger die leerlingen uit het basisonderwijs net voor de kerstvakantie mee naar huis kregen. Nadien volgden nog roll-up banners, advertenties, online banners, social media visuals enz.

Over de samenwerking

“Op dit moment zijn er in het eerste jaar xxx leerlingen ingeschreven. Bij xxx hebben we een spreekwoordelijk gat in de lucht gesprongen. Bij xxx geloofden we onze ogen niet. We zijn dus enorm tevreden met de aanmeldingen en we zijn ervan overtuigd dat het mede dankzij jullie expertise en hulp is dat we dit resultaat hebben bereikt.” - Sven H., KSOM

 

Communiceren op maat van je doelgroep?

Als bewust en duurzaam communicatiebureau zijn wij op zoek naar partners die samen met ons willen werken aan een betere wereld. We verkennen samen met jou het verhaal én de mensen achter jouw organisatie. Dat vertalen we in de juiste merknaam of positionering door middel van storytelling. Of we ontwikkelen een huisstijl of bedrijfslogo dat jouw missie en waarden uitstraalt. Zoek je een grafisch ontwerpbureau dat jouw boodschap naar buiten brengt met duurzame tools? Ook dan ben je bij aroma communicatie aan het juiste adres.

Liever een website laten maken met een bedrijfsfilm of video voor op je social media kanalen? Ook online helpen we je graag op een bewuste manier verder. We bekijken graag samen met jou hoe we een positief verschil kunnen maken.