Wij delen graag onze kennis. Daarom schrijven we regelmatig een blogpost, speciaal voor jou.
Hoe schep je vertrouwen met je communicatie?
De afgelopen weken werden we in de actualiteit geconfronteerd met heel wat vertrouwensverlies, soms met vergaande gevolgen. Politieke leiders in een crisissituatie doen tegenstrijdige uitspraken, waardoor burgers het nut van de achterliggende boodschap in vraag beginnen te stellen. Hooggeplaatste personen claimen onwetend te zijn over bepaalde zaken, tot informatie komt bovendrijven die het tegendeel bewijst.
We weten allemaal dat vertrouwen terugverdienen een pak moeilijker is dan het in eerste instantie krijgen. Zorg dus daarom dat je het niet kwijtraakt. Regel nummer 1 is natuurlijk: vertel de waarheid. Hoe je verder nog vertrouwen schept met je communicatie, vertellen we je hieronder.
1. Communiceer eenvoudig en consistent
Wanneer jouw communicatie verwarring zaait, haken mensen snel af. Dit voorkom je met een aantal simpele vuistregels. Zorg dat je communicatie altijd voldoet aan de drie C’s (eng) of H’s (nl):
- Clear (Helder)
- Consistent (Hetzelfde)
- Continuous (Herhaling)
Clear: probeer de kern van je boodschap helder te vatten in een zin: als jij het niet begrijpt, hoe moet iemand anders het dan snappen?! Denk goed na over je woordkeuze en de tone of voice die je gebruikt. Twijfel je? Vraag een (bevriende) buitenstaander hoe die jouw boodschap interpreteert en schaaf desnoods bij.
Consistent: Breng geen tegenstrijdige boodschappen en zorg dat ieder teamlid hetzelfde vertelt. Probeer dus vooraf te bespreken wat het standpunt van je organisatie is ten opzichte van bepaalde dingen. Word je overvallen door een vraag? Lees dan zeker puntje 2.
Continuous: Het kan ook geen kwaad om regelmatig te herhalen. Je zou 7 keer dezelfde boodschap mogen brengen alvorens ze gekend is. Regelmatig aanwezig en bereikbaar zijn schept ook meer vertrouwen dan een contactpersoon die je maar niet kan vastkrijgen.
Worden er vragen gesteld waar je niet meteen op kan antwoorden? Durf dit gewoon te benoemen
2. Durf benoemen wat je niet weet
Worden er vragen gesteld waar je niet meteen op kan antwoorden? Durf dit gewoon te benoemen. Zeg dat je het zal uitzoeken en erop terugkomt. Een flagrant foute uitspraak kan immers tegen je gebruikt worden.
Je hoeft ook niet alles te weten of kunnen; zelfkennis is het begin van alle wijsheid. Je mag best toegeven wanneer je ergens een partner voor inschakelt. Niemand kan alles, het komt veel geloofwaardiger over wanneer je expert bent in één ding.
3. Laat woorden en daden overeenkomen
Het ene zeggen maar het andere doen is een grote valkuil voor veel organisaties. Goede afspraken maken én die ook nakomen is cruciaal. Wanneer je je niet aan je woord houdt, voelen mensen dat aan alsof je niet geïnteresseerd of incompetent bent. Dus in plaats van te people pleasen en snelle beloftes te doen: wees eerlijk. Iemand die kritisch nadenkt en realistische afspraken maakt, dààr kan je van op aan.
Iemand die kritisch nadenkt en realistische afspraken maakt, dààr kan je van op aan
4. Neem je verantwoordelijkheid
Loopt het mis? Haal je een deadline niet of heb je een fout gemaakt? Neem je verantwoordelijkheid en communiceer indien mogelijk proactief. Door zelfcontrole toe te passen en een gepaste oplossing te zoeken, laat je een constructieve houding zien. En dat schept vertrouwen.
5. Blijf positief
Maak geen andere partijen zwart. Het laatste wat je wil is in een welles-nietes-spelletje belanden waardoor de inhoud van je communicatie er niet meer toe doet. Wist je dat het onrechtstreeks impact op jou heeft wanneer je kwaadspreekt over iemand anders? Dat heet spontane eigenschapsoverdracht: wanneer mensen spontaan en onbedoeld wat jij zegt over andere mensen, associëren met jou. Stel dat ik tegen jou zeg dat ik iemand arrogant vind, dan ga jij mij onbewust arrogant vinden. Dit werkt gelukkig ook in de andere richting. Dus door positief en enthousiast te zijn, help je zowel jezelf als anderen.
- Zorg dat je communicatie altijd voldoet aan de drie C’s: clear (helder), consistent (hetzelfde), continuous (herhaling)
- Weet je iets niet? Zeg dat je het zal uitzoeken en erop terugkomt
- Wanneer je je niet aan je woord houdt, voelen mensen dat aan alsof je niet geïnteresseerd of incompetent bent
- Loopt het mis? Door zelfcontrole toe te passen en een gepaste oplossing te zoeken, laat je een constructieve houding zien
- Door positief en enthousiast te zijn, help je zowel jezelf als anderen, dat heet spontane eigenschapsoverdracht