Wij delen graag onze kennis. Daarom schrijven we regelmatig een blogpost, speciaal voor jou.

aroma communicatie blog

Hoe verantwoordelijkheid voor iedereen iets anders is

-category
replace me

Naar dagelijkse gewoonte begonnen we onze werkdag bij aroma met een videomeeting. Een vast topic in deze meetings is de versoepeling van de maatregelen, en hoe wij hier individueel mee omgaan. Al snel was duidelijk dat deze invulling voor elk van ons anders is. In artikels die de ronde doen beschrijven psychologen deze maatregelen dan ook als ‘een verwarrende versoepeling’. Neem nu de regel van vier. Psycholoog Koen Lowet legt uit dat hiermee een beroep wordt gedaan op het gezond verstand van de burgers. Maar dat werkt niet volgens hem.

En ook als we de Grote Coronastudie van de UAntwerpen mogen geloven volgt niet iedereen de maatregelen even strikt. Iets wat mij is bijgebleven uit deze studie is dat 57% van de mensen die twee of meer coronasymptomen vertoont nog steeds onbeschermd de straat op gaat.

Maar waarom doen we wat we doen?

Volgens psycholoog Koen Lowet heeft dit te maken met motivatie. Mensen zijn minder gemotiveerd dan voordien. In het begin van de lockdown zorgden angstaanjagende ziekenhuisbeelden uit Italië of Spanje voor deze motivatie. Niemand wilde in zulke situaties terechtkomen, en de enige manier om dit te vermijden was de regels strikt volgen. Vandaag de dag hebben we deze horrorbeelden al wat verder verbannen in ons hoofd en willen we gewoon zo snel mogelijk onze vrienden en familie terugzien.

 

Psychologen zeggen dat de motivatie bij de burgers weer zal toenemen wanneer ze meer betrokken worden bij het besluitvormingsproces. Ze moeten het gevoel hebben dat ze zelf keuzes maken, en dat ze niet gewoon de regeltjes van een ander moeten volgen. Ze willen dus een zeker gevoel voor verantwoordelijkheid hebben.

 

Maar wat is dat juist, die verantwoordelijkheid?

Verantwoordelijkheid anno 2020

Uit bovenstaande kunnen we stellen dat verantwoordelijkheid voor iedereen iets anders is. De ene zweert erbij geen voet buiten te zetten en mooi in zijn kot te blijven zoals Maggie dat vraagt, terwijl de andere het probleem niet ziet in een gezellige barbecue met enkele vrienden.

 

Net omdat de invulling van ‘verantwoordelijkheid’ zo uiteenlopend is, besluiten wij als team om ons eigen  gevoel voor verantwoordelijkheid de komende maand eens onder de loep te nemen in een nieuwe challenge rond ‘verantwoordelijkheidszin’.

 

 Wat is verantwoordelijkheid voor ons individueel? En hoe gaan we in deze tijden met verantwoordelijkheid om, zowel op professioneel vlak als op privévlak?

En kan deze turbulente periode ons misschien aanzetten tot (maatschappelijk) verantwoord gedrag dat we in een pre-coronatijdperk nog niet vertoonden?

Verantwoordelijkheid op professioneel vlak: virtuele koffieklets en work @ home

Ondanks dat 4 mei voor vele Belgen in het teken stond van ‘terug naar kantoor’ besloten wij collectief om nog even door te werken vanuit ons kot. Hoewel we elkaars fysieke aanwezigheid toch wel beginnen missen primeert veiligheid en gezondheid voor ieder van ons. Waar fysiek contact niet noodzakelijk is, zullen wij dat ook niet doen. Tot nu toe zijn we hier voor 100% in geslaagd, met dank aan de vele online tools om virtueel met elkaar in contact te blijven.

 

Voorlopig blijven wij ook nog even zo doorgaan. Vanaf juni zullen we met een plan komen om eventueel deels terug vanuit kantoor te werken, enkel en alleen wanneer dit op een volledig veilige manier kan gebeuren.

Verantwoordelijkheid op privévlak: van shoppen bij de lokale boer tot wiskundeles @ home

Ook op privé vlak nemen we onze verantwoordelijkheid onder de loep. We willen niet alleen nu verantwoord gedrag vertonen in de coronatijd, maar we willen een blijvende verandering maken. Zo besluit Sharlyna om vanaf nu meer lokaal te gaan kopen. Hiermee geeft ze lokale handelaren een duwtje in de rug in deze moeilijke tijden en steunt ze de lokale economie.

 

Ook Marieke wil haar verantwoordelijkheid nemen op een maatschappelijk verantwoorde manier. Ze beseft dat mensen, net als het virus, onderdeel zijn van de natuur en niet superieur aan de natuur, en net daarom moeten we beter zorgen voor onze planeet. Marieke doet dit zelf door minder afval te produceren. Zo vervangt ze regelmatig dagdagelijkse producten door een beter en meer verantwoord alternatief. Dit gaat van poetsproducten tot shampoos tot koffie enzoverder. Ze startte hier al mee voor de intrede van covid-19, maar ziet nu des te meer het nut ervan in. Iedereen is namelijk individueel mee verantwoordelijk voor een betere wereld.

Je kan niet niets doen. Niets doen, is ook iets doen.

Daarnaast besluiten Marieke en Roel als koppel en samengesteld gezin om hun ‘bubbel’ niet verder uit te breiden, ondanks de nieuwe regel van vier. Ze vinden het geen goed idee om de teugels nu al losser te laten. Bovendien kan dit ook voor een tweestrijd zorgen in een samengesteld gezin, want wie krijgt de kans om weer iemand te zien? Ze voelen een gezamenlijke verantwoordelijkheid om hier aan dezelfde kar te trekken en hun bubbel te behouden zoals die nu is.

Annick ziet haar verantwoordelijkheid eerder op een ander vlak; zij wil de mensen rondom haar vooral bewust maken dat ze niet 'back to normal' moeten na de crisis. Het wordt nu pijnlijk duidelijk dat ons gedrag pre-Corona niet zo 'normaal' was, en dat mogen we niet vergeten. Als we allemaal een aantal (kleine) aanpassingen maken, veroorzaken we hopelijk een groot effect. Annick weet dat dat best een ambitieus plan is, dus als ze haar naasten kan overtuigen om al een paar stappen in de goede richting te zetten, is ze tevreden.

 

Ook Roel draagt een grote verantwoordelijkheid. Als zaakvoerder van aroma, lesgever op de Thomas More Hogeschool, lesgever fotografie én preteacher van twee thuis studerende pubers kwamen er heel wat verantwoordelijkheden op hem af de laatste weken. Het is een constante afweging tussen privé en professioneel vlak. Wat primeert en hoe vult hij al zijn taken in op een verantwoorde en veilige manier? Collega’s en studenten zijn opeens alleen nog maar bereikbaar via Microsoft Teams en Zoom en fotografielessen in de natuur worden vervangen door ‘in uw kot fotografie’. Wil jij zien hoe ons enige mannelijke teamlid ontpopt is tot een multitaskende man? Hou dan zeker onze social media in de gaten de komende weken.

Jouw challenge: wees mild voor elkaar

Iedereen kent andere verantwoordelijkheden en vult deze op zijn beurt ook anders in. De ene mens is de andere niet en dat is oké. Het is in deze tijden belangrijk dat we elkaars motivatie proberen te begrijpen. Iedereen heeft een andere motivatie om iets wel of niet te doen, en enkel door naar elkaar te luisteren kunnen we elkaars handelingen begrijpen. Probeer mild te zijn voor elkaar en niet meteen te oordelen. Het virus is wat het is, en we moeten er samen door.



Draag jij ook bij aan een betere wereld?

Heb jij net zoals wij de smaak te pakken en wil jij ook naar een betere wereld? Laat ons weten hoe deze periode jou heeft aangezet tot een blijvende gedragsverandering. Produceer jij ook minder afval? Shop jij lokaal? Heb jij vrijwilligerswerk gedaan etc? Laat het ons weten via social media of mail naar oma@aroma.be

Takeaways van deze blog
  • Verantwoordelijkheid is voor iedereen iets anders.
  • Wees mild voor elkaar. Het virus is wat het is, en we moeten er samen door.
  • Laat deze periode het startschot zijn voor een maatschappelijk verantwoorde gedragsverandering.
    Deze blog werd geschreven door Sharlyna
    Zowel binnen haar job als daarbuiten houdt Sharlyna ervan om zichzelf uit te dagen. Dit doet ze door berekende risico's te nemen, want enkel zo kan je groeien.
    meer over Sharlyna bekijk alle blogs van Sharlyna
Als je op zoek bent naar een communicatiebureau dat duurzame oplossingen aanbiedt ben je bij aroma communicatie aan het juiste adres. Stel: je laat graag een huisstijl of bedrijfslogo ontwerpen door een grafisch ontwerpbureau. Of je zoekt iemand die kan helpen met je merknaam en positionering. Je wil misschien wel je reclameboodschap verspreiden door middel van advertenties of via je social media kanalen. Of je zou graag een website laten maken met een bedrijfsfilm of video opname. Neem dan contact met ons op. Wij zijn experts in marketingcommunicatie en nemen met veel plezier je visuele communicatie onder handen.