Wij delen graag onze kennis. Daarom schrijven we regelmatig een blogpost, speciaal voor jou.

aroma communicatie blog

Maak het verschil met storytelling

-category
replace me

Vorige week was ik op een expo over de geschiedenis van een koekjesfabriek. Ik keek vol belangstelling naar een overzicht van advertenties door de jaren heen. Waar het vroeger voldoende was om een eenvoudig beeld op een leuk kleurtje te zetten om de aandacht te trekken, kijkt de consument daar nu gewoon over. Wat is dan dé manier om op te vallen? Als het aan ons ligt is het antwoord duidelijk: met storytelling! Maar hoe maak je het verschil met storytelling?

Wat is het nut van storytelling?

First things first. Storytelling is niet zomaar een modewoord. Er is wel degelijk een wetenschappelijke verklaring achter het nut van storytelling. Die ligt vooral in het taalgebruik: jargon, feitjes en functionaliteiten spreken het rationele deel van ons brein aan. We schieten dus automatisch in analytische modus; het is bijna een vrijgeleide om te gaan vergelijken met andere bedrijven.

Verhalen -dus taal vol emotie en levendige beschrijvingen- worden in een ander deel van je hersenen verwerkt. Daardoor maakt je brein oxytocine aan, wat voor een emotionele respons zorgt en vertrouwen opwekt. En dat wil je bereiken natuurlijk!

Wat zijn de voordelen van storytelling?

1. Je spreekt er de juiste mensen mee aan

Voel jij je aangesproken als ‘millennial’ of ‘jonge vijftiger’? Marketeers hebben het vaak over doelgroepen of segmentatie, maar eigenlijk zijn dat holle begrippen als je de leefwereld van je klant niet kent. Door middel van storytelling laat je zien dat je je klant begrijpt.

Een voorbeeld ter illustratie:

Twee verschillende beautymerkjes brengen beide een dagcrème uit. Ze richten zich allebei tot dezelfde doelgroep: jonge vrouwen tussen de 18 en de 30 jaar die er goed uit willen zien. Het ene merk werd opgericht door een biologe met een ontzettend gevoelige huid die heel kritisch is op de ingrediënten die zij wil gebruiken, het andere merk werd bedacht door een fashionista die graag experimenteert met make-up en daarvoor een goede basis nodig heeft. Vanzelfsprekend zullen niet dezelfde vrouwen zich aangesproken voelen door beide merken.

storytelling voorbeelden

2. Het helpt je om de juiste keuzes te maken

Als je zelf een goed zicht hebt op jouw verhaal, helpt dat je om de juiste knopen door te hakken. We gaan even terug naar het voorbeeld van onze beautymerken. Als ze een verpakking voor hun crèmes willen ontwikkelen, doet het merk van de fashionista er goed aan om een aantrekkelijk potje uit te werken dat past tussen alle andere producten op de make-uptafel. Het merk van de biologe daarentegen, zorgt er best voor dat verpakking erg simpel is en de pure ingrediënten de hoofdrol krijgen in het ontwerp.

Een goede story is een krachtig vertrekpunt

3. Het geeft je een basis om op verder te blijven bouwen

Communicatie rond een merk heeft veel verschillende laagjes nodig, je kan maar zoveel keer exact dezelfde boodschap brengen. Ook het tegengestelde is waar: als je in iedere campagne een totaal ander verhaal vertelt, verlies je je geloofwaardigheid. Daarom is een goede story een krachtig vertrekpunt. De fashionista kan haar verkoopsgerichte boodschap aanvullen met make-uptutorials of interviews met inspirerende mode-iconen, terwijl de biologe beter de herkomst van haar ingrediënten toelicht of de beste ‘morning routines’ voor een gezonde huid.

storytelling voorbeelden uitvoering

4. Het is makkelijker te onthouden – en dus ook door te vertellen

Mensen hechten veel belang aan de mening van een vriend of kennis. Wanneer iemand die ik vertrouw vol enthousiasme vertelt dat ze eindelijk een goede, pure dagcrème heeft gevonden, ontwikkeld door een ervaringsdeskundige met gevoelige huid, ga ik die waarschijnlijk ook eens testen. Als het product mij bevalt raad ik het op mijn beurt aan aan anderen. Dat kan alleen als ik een verhaal aangereikt heb gekregen dat ik makkelijk kan onthouden en vertellen. Op voorwaarde dat het een goed product is natuurlijk.

Hoe definieer je nu jouw story?

Eerst en vooral: jouw verhaal moet authentiek zijn. Alleen dan zal je aansluiting vinden bij je ideale klant. Het is bovendien veel moeilijker te kopiëren, want niemand is net hetzelfde als jij. Soms zit dat verhaal wel ergens in je hoofd, maar krijg je het moeilijk op papier. Daarom doen wij met veel klanten een DNA-traject. Tijdens dit traject vatten we de identiteit van een organisatie samen, zodat die nadien succesvol kan worden uitgedragen in communicatie.

 

Voor  H3 houtskeletbouw bijvoorbeeld, vertaalden we het DNA in een nieuwe homepagina, offertestrategie en contentplan. Bij Smans hielpen we de identiteit te ontdekken om als eerste vorm te geven in een nieuwe beursstand. Zelfs voor ons is het een belangrijke leidraad om keuzes te maken en nieuwe opportuniteiten aan af te toetsen.

 

Ook zin om hiermee aan de slag te gaan? Boek dan een DNA-traject!

Als bewust en duurzaam communicatiebureau zijn wij op zoek naar partners die samen met ons willen werken aan een betere wereld. We verkennen samen met jou het verhaal én de mensen achter jouw organisatie. Dat vertalen we in de juiste merknaam of positionering door middel van storytelling. Of we ontwikkelen een huisstijl of bedrijfslogo dat jouw missie en waarden uitstraalt. Zoek je een grafisch ontwerpbureau dat jouw boodschap naar buiten brengt met duurzame tools? Ook dan ben je bij aroma communicatie aan het juiste adres.

Liever een website laten maken met een bedrijfsfilm of video voor op je social media kanalen? Ook online helpen we je graag op een bewuste manier verder. We bekijken graag samen met jou hoe we een positief verschil kunnen maken.