Kleurenpsychologie: Verhalen vertellen met kleur
-category
Wij, bij aroma, werken graag en veel met kleur. We laten ons ook met plezier inspireren door kleurrijke projecten. Zo kwamen we een tijdje geleden Color Factory tegen: een collaboratieve, interactieve tentoonstelling in de VS. De perfecte inleiding dus, voor een blogpost om het belang van kleur te duiden.
Nadat je de expositie doorlopen hebt kan je een ‘Color Walk’ door Manhattan maken. Deze wandeling toont de kleuren en verhalen die New York City tot leven brengen en moedigt bezoekers aan om na te denken over hoe kleur een locatie kan definiëren en bijdraagt aan ons gemeenschapsgevoel.
Manhattan Color Walk from Color Factory on Vimeo.
Kleuren roepen bepaalde emoties op
Dat kleur meer is dan enkel mooi, wisten we al een tijdje bij aroma. Zo beroepen we ons vaak op kleurenpsychologie wanneer we een logo ontwerpen. We staven onze kleurkeuzes aan de hand van hun betekenis, zodat het verder gaat dan een kwestie van smaak. Want wist je dat kleuren bepaalde emoties oproepen en zo mee je verhaal kunnen ondersteunen?
Zo geven blauwtinten een serene, autoritaire en betrouwbare indruk. Daarom zie je vaak dat banken, verzorgingsmerken en zelfs de politie voor blauw kiezen. Denk aan KBC, Visa, BMW, Volkswagen, NMBS, Oral-B, Nivea …
Ook een poetsdienst straalt graag vertrouwen, kalmte en loyaliteit uit. Daarom kozen wij voor het nieuwe logo van ten Diensten een felblauw als hoofdkleur. Dit vulden we aan met een vrouwelijk en zelfverzekerd fuchsia en een stimulerend en geduldig oranje.
Rode tinten wekken dan weer energie op. Rood staat voor vuur, passie en kracht; het is de kleur van beweging. Perfect voor merken die een gewaagd statement willen maken, zoals Levi’s, Virgin, Ray Ban of Red Bull.
Energie en beweging, dat vinden we ook terug in het logo van Healtium. Tussen het groenblauwe hoofd (gezonde geest) en de oneindige benen (de opleidingen hebben immers een blijvend resultaat) zie je duidelijk een rood hart: een hart voor mensen, in een lichaam vol energie.
Groen heeft heel wat positieve associaties zoals groei, geluk, stabiliteit, natuur en veiligheid. Vaak symboliseert het een nieuw begin. Lichte groentinten stralen optimisme en speelsheid uit, denk aan Android, Spotify, Xbox … terwijl donkere groentinten luxueus en degelijk aanvoelen zoals Lacoste, Land Rover of Starbucks.
Voor Landmark Living kozen we een stijlvol donkergroen. Hiermee benadrukken we de groene, Kempense roots en verwijzen we naar de stabiliteit, bescherming en frisse start van een nieuwe woning.
Geel heeft, met zijn zonnige kleur, vanzelfsprekend ook heel wat positieve kenmerken. Het staat voor optimisme, warmte, aandacht, creativiteit en vriendelijkheid. Het is dé kleur voor merken die hun klanten positief willen benaderen, zoals Bic, Telenet, Nikon en National Geographic.
Deze waarden vinden we zelf enorm belangrijk, daarom gebruiken we okergeel in ons eigen logo.
Roze wordt dan weer vaak geassocieerd met vrouwelijkheid. Daarom hangt men er eigenschappen aan als zachtheid, vriendelijkheid, verzorging en medeleven. Typische voorbeelden zijn Think Pink, Femma en T-Mobile.
Toen HIK volwassenenonderwijs fuseerde met CVO Mol, kwam er een hele reeks verzorgende opleidingen bij in het aanbod. Daarom gaven we het mannelijke logo een flinke, vrouwelijke injectie met magenta: de kleur van het organisatorische, ondersteunende en hartverwarmende. Dat combineerden we met een toekomstgericht, helder en duurzaam groen-blauw.
Paars is synoniem voor een koninklijke kleur. Omdat het minder voorkomt in de natuur waren er vroeger veel dure grondstoffen nodig om het te maken. Daarom heeft het een luxueuze, rijke uitstraling. Om dezelfde reden wordt het ook vaak gezien als exotisch of mysterieus.
In het logo van Divine combineerden we het koninklijke paars met luxueus goud. Dit logo staat echt voor pure, weelderige verwennerij!
We kijken er naar uit om met nieuwe projecten het kleurenspectrum nog verder te verkennen, zodat ons portfolio net zo kleurrijk wordt als de Color Walk in Manhattan. Kan jouw branding wel een kleurinjectie of update gebruiken?
Contacteer ons.