Wij delen graag onze kennis. Daarom schrijven we regelmatig een blogpost, speciaal voor jou.

aroma communicatie blog

Waarom niks doen geen optie is

-category
replace me

Toegegeven, het heeft mijn gedachten wel eens gekruist: de deuren dicht en tijdelijke werkloosheid aanvragen. Maar ik ben – voorlopig – nog niet verplicht om de deuren te sluiten. Ik heb nog een keuze. 

In 2019 hebben we fors geïnvesteerd in onze IT-infrastructuur wat telewerk voor mij en mijn medewerkers 100% mogelijk maakt.

Voor wat kies ik dan?

Gooi ik de handdoek in de ring en hoop ik dat de overheid mij komt redden? Of bal ik de vuisten? Toon ik vechtlust voor mezelf, mijn partner, mijn gezin, mijn bedrijf, mijn medewerkers, mijn leveranciers én mijn klanten? 

Het T-kruispunt in het leven

Op regelmatige tijdstippen in het leven sta je op een kruispunt. De weg die je inslaat, is bepalend voor je verdere levensloop. De start van een eigen zaak? Een carrièreswitch? Een huis kopen of blijven huren? Trouwen of geregistreerd samenwonen? Elke keuze heeft zijn impact, heeft zijn voor- en nadelen.

Waarom doe ik wat ik doe?

Als ik op een T-kruispunt sta en ik kan twee richtingen uit, dan toets ik de richting af aan mijn ‘zijn’. Wie ben ik? Waarvoor sta ik? En vooral: waarom kies ik in een situatie voor X en niet voor Y? Het is mijn persoonlijke ‘why’, mijn persoonlijke drijfveer dat mijn richting bepaalt.


Enkele jaren geleden heb ik die serieuze denkoefening voor mezelf gemaakt: “Waarom doe ik wat ik doe?” Zowel op professioneel als op persoonlijk vlak? Mijn diepste motivator is ‘betekenisvol’ willen zijn. Een verschil kunnen maken, hoe klein ook.


En het is die intrinsieke kracht die me nu doet beslissen om er vol voor te gaan. Veel van mijn klanten zijn verplicht geweest om de deuren te sluiten. Dat was geen keuze. Ik heb nu een onbedwingbare drang om hen te helpen. Een verplichte sluiting creëert namelijk ook opportuniteiten. Ik heb geen zin om mij slachtoffer te voelen. Om het volledig te moeten ondergaan. Samen kunnen we voordenken, proactief handelen voor een tijd na corona. Want die komt er. Ook dat is zeker.

roel biesemans bij verkeerslicht

Helikopterview

Ik heb er nu mijn persoonlijke missie van gemaakt om onze klanten, en bij uitbreiding ook elke geïnteresseerde organisatie, een hart onder de riem te steken door ze aan het werk te zetten.

Weet je nog waarom je ooit gestart bent met ondernemen?

Laten we een kat een kat noemen (ik kan het weten, ik heb er 4 thuis). Momenteel is er veel angst om te verliezen wat je hebt.

Nu is echter het moment daar om na te denken WAAROM jouw onderneming - of wat je doet - zo belangrijk is voor jou? Weet je nog waarom je ooit gestart bent met je bedrijf/organisatie?

Breng ook eens in kaart HOE je dat gedaan hebt? Op welke manier? En op welke manier je nu iets kan toevoegen/veranderen om na deze crisis of bij een volgende crisis sterker te staan?

In een volgend stadium kan je zelfs de WAT in vraag stellen. Welke producten en/of diensten dat je aanbiedt, dragen bij aan je waarom en de manier waarop je het wil doen. 

Het is een strategische denkoefening, doch volgens mij levensnoodzakelijk. Zeker vandaag. Heel wat stemmen gaan immers op dat het ‘anders’ moet na de COVID19-pandemie. Een andere manier van consumeren, van ondernemen, van politiek voeren, van omgaan met mekaar. Daarom is het in kaart brengen van je waarom, aangevuld met het in vraag stellen van je hoe en wat, zeer belangrijk voor je toekomst. Je gewenste toekomst geef je vandaag vorm. Wat na deze crisis? Een andere hoe? Een andere wat? Een duidelijkere waarom?    

Maak de oefening

Het is de ideale moment om je bedrijf onder de loep te nemen. We weten dat het corona-virus van dieren op mensen wordt doorgegeven door consumptie. Virologen verwachten daarom dat zo’n crisis als vandaag ons meer en meer te wachten staat.

Is dat zo? Is dat pure speculatie? Het zet mij alleszins aan tot nadenken. En mogelijk jou ook. Mijn favoriete quote komt van Einstein: “Insanity is doing the same things over and over again and expecting different results.” En dat is nu net mijn betoog. Hoe ga je bij een volgende crisis met zo’n situatie om? Wat kan jij anders doen? Of blijft alles bij het oude?

 

Maak eerst voor jezelf héél duidelijk waarom je er 200% wilt blijven voor gaan.

Put hier kracht en energie uit op dit eigenste moment.

Dat is nu net de reden waarom we bij aroma nu verderdoen. Vanuit onze missie en visie kunnen we niet aan de zijlijn staan en toekijken. Dat gaat niet. De komende dagen en weken zullen we tal van initiatieven uitrollen ter ondersteuning van organisaties met zin voor en in de toekomst.

Missie aroma

“Begin met het waarom” is het ondertussen alom gekende boek van Simon Sinek. “Vind je waarom” is het vervolg hierop. Hoe vind je je eigen waarom?

Bekijk hier hoe wij onze waarom hebben vormgegeven. Het stelt ons nu alvast in staat om de juiste keuzes te maken.

 

Geen idee hoe te beginnen aan het vinden van je waarom?
Voor slechts 9,99 EUR download je het e-book van Simon Sinek bij De Standaard Boekhandel. Vanuit je kot kan je zo toch aan het lezen gaan.


Heb je daar vragen bij of wil je even overleggen met een professional?

Contacteer ons voor een gratis introductiegesprek!

Takeaways van deze blog
  • Blijf niet bij de pakken zitten.
  • Definieer helder en duidelijk je waarom, hoe en wat!
  • Een optimist ziet in elk probleem een opportuniteit. Een pessimist ziet in elke opportuniteit een probleem. Wie ben jij?
    Deze blog werd geschreven door roel
    Door flexibel te zijn, continu te groeien en jezelf te verbeteren evolueer je. Als communicatieadviseur benadert roel dan ook graag elke situatie op z'n eigen, unieke manier.
    meer over Roel bekijk alle blogs van Roel
Als je op zoek bent naar een communicatiebureau dat duurzame oplossingen aanbiedt ben je bij aroma communicatie aan het juiste adres. Stel: je laat graag een huisstijl of bedrijfslogo ontwerpen door een grafisch ontwerpbureau. Of je zoekt iemand die kan helpen met je merknaam en positionering. Je wil misschien wel je reclameboodschap verspreiden door middel van advertenties of via je social media kanalen. Of je zou graag een website laten maken met een bedrijfsfilm of video opname. Neem dan contact met ons op. Wij zijn experts in marketingcommunicatie en nemen met veel plezier je visuele communicatie onder handen.