In welke media investeer ik het best mijn budget?
-category
De perceptie die adverteerders en bureaus hebben over het belang van adverteren via digitale media strookt niet helemaal met de werkelijke prestaties van bepaalde media. Dat blijkt uit een studie van het Britse Ebiquity. Dus rijst de vraag: in welke media investeer je dan best?
Bewezen: een goede marketingmix bevat een evenwichtige combinatie van print en online
Het onderzoek telde uiteindelijk een negental factoren zoals ROI, bereik, positieve emotionele respons, kostprijs … bij elkaar om tot een totale ‘score’ te komen voor ieder medium. De uitkomst is duidelijk: vandaag worden de meest traditionele media zoals TV, affichage, direct mail, kranten en magazines serieus onderschat door adverteerders, terwijl ze wel letterlijk bovenaan het rijtje prijken. Social media en online video worden dan weer erg overschat. In onderstaande grafiek zie je de score die de verschillende media kregen toegekend:
Waar scoren social media en online video dan wel goed? Het is de perfecte manier om je doelpubliek op de juiste plek en het juiste tijdstip te bereiken. Bovendien hebben ze ook de laagste kostprijs. Zo adverteren we regelmatig met een klein budget voor Lingerie Nelly.
Wil je met je merk graag een positieve emotionele respons teweegbrengen? Dan zijn cinema, magazines, kranten en direct mail the way to go. Lees hier meer over de direct mail die we voor Van Calster ontwierpen.
Ga je voor het grootste bereik? Investeer dan in televisie, radio en affichage. De eerste twee zijn trouwens ook de media met de grootste ROI én een sales-respons op korte termijn. Zo was Vleminckveld mede door onze out of home reclame meteen 100% verkocht. Ook van De Vlaanderaar circuleren momenteel heel wat magazine- en out of home advertenties.
Dus wat is het antwoord op de vraag ‘in welke media investeer ik best?’: Er is geen juist antwoord. Het beste resultaat bereik je door alle media te laten samenwerken om elkaar aan te vullen.
Daarom is aroma geen digital agency (pur sang)
Klanten merken soms op dat aroma geen digital agency is. En dat is helemaal correct. Want wij zijn geen digital agency pur sang. Wil dat zeggen dat we niet met digital bezig zijn? Uiteraard niet. Maar wij geloven wél in de combinatie. Zo kan je dit weekend voor het infomoment van Landmark Living op 22/09 zowel advertenties online, op social media, in verschillende kranten én out of home in de buurt spotten. Om groei op lange termijn te realiseren laat je ook best maximum 40% van je budget naar verkoopactivatie gaan en investeer je de rest om je merk te versterken. De aroma baseline is niet voor niets: sterk merk, sterk imago!
Download het rapport van Ebiquity
hier en bekijk alle conclusies met eigen ogen! Kunnen we voor jou een marketingmix op maat opstellen?
Contacteer ons.Takeaways van deze blog
- Breng je doelgroep(en) en subdoelgroep(en) in kaart
- Wat is je doelstelling? Naambekendheid creëren bij een groot publiek vergt een andere aanpak dan specifieke targetting
- Online én offline versterken mekaar