Wij delen graag onze kennis. Daarom schrijven we regelmatig een blogpost, speciaal voor jou.
Groeien is natuurlijk, ook voor je merk
Voor ons magazine 2020 interviewden we Marieke, onze zaakvoerster sinds 2007, over hoe aroma zichzelf heeft heruitgevonden: geen tabula rasa, wel een groeiproces. Want stilstaan is achteruitgaan. Marieke is expert in merkontwikkeling. De geur van bos brengt haar terug naar haar kindertijd.
In 2007 startten jij en Roel met aroma. Dit jaar voerden jullie een aantal grote aanpassingen door. Was dat nodig?
“Op zich is het een heel normaal proces om te evolueren, om te vernieuwen. Kijk maar naar de natuur, die staat ook niet stil. Af en toe wat verandering is nodig om te blijven boeien. Als jij op café met vrienden elke keer hetzelfde verhaal vertelt, word je na een tijdje ook niet meer uitgenodigd. Je communicatie dus regelmatig eens in vraag stellen is echt een must!”
Als jij op café elke keer hetzelfde vertelt, word je ook niet meer uitgenodigd.
Moet je je bedrijf dan elke keer compleet heruitvinden?
Nee, absoluut niet! Ik geloof dat je het je als bedrijf -zowel wijzelf als onze klanten- niet kan permitteren om stil te staan. Je hebt kritische vragen te stellen om zo steeds naar een betere versie van je bedrijf te groeien: Waar zijn we mee bezig? Voelen we ons daar goed bij? Komen onze natuurlijke talenten voldoende tot uiting? Zetten we zo voldoende in op de juiste doelen? Deze oefening maken wij met aroma ook. En dat is best durven.
Wat is die betere versie van aroma dan?
We willen onze klanten meer en meer adviseren naar duurzaam ondernemen op alle mogelijke vlakken. Vroeger was economische groei ons paradepaardje. Groeien in het bedrijfsleven was altijd ‘meer’: meer winst, meer omzet, meer mensen. Nu durven we een extra vraag te stellen: kan het ook anders en beter? We hebben dan ook gekozen voor een andere strategie. We gaan nu verder met een nieuwe slogan ‘bewust communiceren voor een sterker merk’.
We vinden het ook heel belangrijk dat onze klanten weten met wie ze samenwerken. Vandaar de focus op fotografie van onze mensen, waarmee we ons verhaal kunnen vertellen. Een nieuwe, speelse beeldtaal laat zien dat we onszelf niet te serieus nemen. Goochelen met marketingtermen doen we hier niet, we zijn letterlijk down to earth.
Goochelen met marketingtermen doen we niet, we zijn down to earth.
Wat is bewust communiceren voor jullie?
Ook dat is een groeiproces. Wij weten dat we als bureau een impact hebben en we claimen zeker niet dat we perfect zijn. Elke dag opnieuw wordt het afwegen tussen duurzaam en economisch verantwoord ondernemen. We maken de duurzaamste keuzes waar mogelijk. Bijvoorbeeld in papierkeuze, leveranciers, transport ... We stelden ook een MVO-verklaring op en mogen onszelf trots Sustatool ondernemer noemen!
Lees hier het volledige magazine: https://adobe.ly/36VHmAm
- Af en toe wat verandering is nodig om te blijven boeien.
- Je hebt kritische vragen te stellen om zo steeds naar een betere versie van je bedrijf te groeien.
- Duurzaam ondernemen is een groeiproces.