Wij delen graag onze kennis. Daarom schrijven we regelmatig een blogpost, speciaal voor jou.
Is 2020 het jaar waarin we weer zachter worden?
Binnenkort is het weer Valentijn, de dag waarop geliefden elkaar traditioneel wat extra aandacht geven. Dit jaar trekken we dat best wat breder, want langs alle kanten worden we opgeroepen om zacht te zijn voor onszelf en voor elkaar. Wie zijn persoonlijke social mediakanalen regelmatig opent wordt bestookt met self love reminders, maar ook als ondernemer word je herinnerd aan je verantwoordelijkheden.
Mens boven kapitaal
Zo pleit Kees Klomp in dit artikel op Bloovi voor een ‘purpose economy’ of betekeniseconomie. Volgens hem moeten we naar een maatschappij waarin ethiek ten aanzien van de planeet en de mens even belangrijk, of zelfs belangrijker wordt dan arbeid en kapitaal. Ons huidige systeem zorgt er namelijk voor dat meer en meer mensen afvallen: denk burn-out en depressie. Omdat wij de gezondheid van onze organisatie én onze werknemers ook ontzettend belangrijk vinden, stelden we een MVO-verklaring op. We weten natuurlijk dat dit work in progress is, waar we continu aan moeten blijven sleutelen.
We weten natuurlijk dat dit work in progress is, waar we continu aan moeten blijven sleutelen.
Toon je kindness online
Zelfs giganten als Google en Facebook springen mee op de kar. Zo organiseert Google ‘Doodle for Google’, een wedstrijd voor kinderen en jongeren in de US, waarbij ze tot 13 maart een kunstwerkje kunnen insturen. De opdracht: ‘I show kindness by…’ Het winnende kunstwerk mag maar liefst 1 (!) dag op de homepagina van Google staan, de winnaar ontvangt een studiebeurs van $30,000 en een $50,000 tech package voor zijn of haar school of non-profit organisatie.
Instagram rolde eind vorig jaar dan weer een nieuwe feature uit tegen online pesten. Deze functie maakt gebruik van artificiële intelligentie om captions te herkennen die beledigend kunnen zijn. De plaatser krijgt dan een waarschuwing en de kans om zijn of haar tekstje te herschrijven. De creatieve zielen kunnen zelfs ‘Create Don’t Hate’ stickers gebruiken in hun stories: een empowerment message van de Insta-community, omdat Instagram een veilige en ondersteunende plek voor iedereen wil zijn.
- We gaan naar een maatschappij waarin ethiek ten aanzien van de planeet en de mens even belangrijk, of zelfs belangrijker wordt dan arbeid en kapitaal.
- Tip: als onderneming kan je een MVO-verklaring opstellen.
- Ook Google en Facebook zijn bezig met zachtheid online.