Wij delen graag onze kennis. Daarom schrijven we regelmatig een blogpost, speciaal voor jou.

aroma communicatie blog

Mind switch: welke positieve dingen nemen we mee van deze crisis?

-category
replace me
Ja hoor, alwéér een blogpost. Je ziet er nu langs alle kanten verschijnen want ineens hebben we met z’n allen tijd. Ik zou die tijd ook kunnen gebruiken om mijn kleerkast uit te mesten, een zuurdesemcultuur te bereiden of een eigen TikTok kanaal op te zetten, maar ik kies ervoor om achter mijn computer te kruipen en deze blog te schrijven. Waarom? Omdat ik ook in deze situatie van betekenis wil zijn. 
Een paar dagen geleden hadden we het er over hoe wij als team, ver weg van elkaar door de maatregelen, ons toch recht houden aan dezelfde waarden. Zo hebben we allemaal een grote verantwoordelijkheidszin, willen we in beweging blijven en voelen we nu meer dan ooit de drang om iets te kunnen betekenen voor een ander. Wij niet alleen trouwens. In elke Vlaamse straat hangen er wel ergens beren, lakens en -rond 20 u- applaudisserende mensen uit het raam. In een artikel op VRT NWS  loofde psycholoog Dirk De Wachter onze explosie aan creativiteit, die volgens hem leidt tot mooie en zorgende initiatieven. Dingen voor elkaar doen en bijgevolg van betekenis zijn is een broodnodig coping mechanism, want volgens Dirk is de mentale gezondheid in China op dit moment zorgwekkend: de cijfers van depressie, angst en posttraumatische stressstoornis zijn maar liefst verviervoudigd.

We moeten het besef vasthouden dat onze naasten het belangrijkst zijn

Al die hartverwarmende initiatieven bewijzen volgens de pyscholoog dat solidariteit een diep menselijke waarde is. Het doet ons beseffen hoe je op dit moment weinig bent met schoonheid, geld of roem. Maar dat de allerbelangrijkste zaken in je leven, je naasten zijn. Het is belangrijk dat we dat besef blijven vasthouden, zodat we na de crisis niet gewoon terug naar het normale leven gaan. Want wat is normaal?
Deze crisis plant al zaadjes aan welke dingen we kunnen werken
Het glasheldere water in Venetië en het zicht op de toppen van de Himalaya doen ons wel inzien dat onze levensstijl een veel grotere impact heeft dan we willen toegeven. Er zijn dus heel wat veranderingen die we kunnen maken. En deze crisis plant al zaadjes aan welke dingen we kunnen werken. Volgens De Wachter nemen we daarom deze vijf zaken best mee voorbij de crisis:  

  • Solidariteit
  • Creativiteit
  • Medemenselijkheid
  • Zorg
  • Betekenisvol zijn
In een documentaire op VPRO is Dirk eerder sceptisch of we daar als samenleving in zullen slagen, maar hij is hoopvol. Net zoals wij. Maar we beseffen wel dat de enige manier waarop dat zal lukken niet is door te wachten op anderen, maar door het zelf gewoon te doen. 

Het verschil maken met creativiteit

Bij aroma was van betekenis zijn zelfs voor de lockdown al een belangrijke drijfveer: Waar kunnen wij van betekenis zijn voor onze klanten? Wat kunnen wij bijdragen aan de maatschappij? Onze missie is niet voor niets: samen door een gedurfde creativiteit mensen aanzetten tot bijdragen aan een mooie, gezonde en bewuste wereld. Dus ook nu kunnen wij niet stilzitten en voelen wij ons geroepen om nog meer te zoeken naar de dingen die we kunnen doen. We speelden al een tijdje met het idee om iedere maand rond een thema te werken. Elke maand zouden we onszelf een challenge opleggen, totaal ongerelateerd aan onze core business.
Ook nu voelen we ons geroepen om te zoeken naar wat we kunnen betekenen.
Omdat een challenge tackelen als team ons verbindt en we zo toch al een klein verschil kunnen maken. Zo zouden we ons aantal gereden autokilometers minimaliseren, onze voetafdruk terugdringen door onze consumptie van dierlijke producten te reduceren of ons afvalmanagement op kantoor aanpakken. We zouden onze creativiteit gebruiken om het verschil te maken.

We vullen brievenbussen, ramen en vazen

De huidige situatie zorgt er natuurlijk voor dat we in een klap bovenstaande challenges allemaal samen aanpakken. Dus was het even zoeken naar eentje die we van thuis uit kunnen aangaan. We besloten om terug te gaan naar de kern in deze bizarre tijden iets betekenen voor anderen, hen een hart onder de riem steken. Zo wil Marieke de 900 brievenbussen in haar gehucht allemaal voorzien van een strakswelkominmijnkot flyer waarmee ze de inwoners bedankt voor hun effort. En verrast ze haar grootmoeder en de andere bewoners van het woonzorgcentrum elke dag met een kleine tekening, en dat zolang ze geen bezoek kunnen ontvangen.
Annick haalde haar krijtstiften boven om de ramen van het plaatselijke woonzorgcentrum op te fleuren. Ze wil ook aanbieden om persoonlijke boodschappen te gaan schrijven bij mensen die gemist worden. Sharlyna verwent haar vriendinnen met zelfgemaakte cadeautjes en haar grootouders met bloemen. Ze wil bovendien haar stiefmama, die in de zorg werkt, bedanken met een handgeschilderd portret. Roel erkent de enorme kracht van een handgeschreven brief en wil wekelijks een van zijn contacten verrassen met een envelopje vol mooie woorden. Op onze social media kanalen kan je de voortgang van onze challenges volgen.
Hopelijk kunnen we jou inspireren iets te betekenen voor een ander

Jouw challenge: herontdek het plezier van creativiteit

Hopelijk kunnen we jou ook inspireren om het plezier van creativiteit te herontdekken en om iets te betekenen voor een ander. Zo vinden we samen heel wat positieve dingen die we kunnen meenemen naar de toekomst. Ga je aan de slag? Laat het ons zeker weten via studio@aroma.be of tag ons op je social media!

Enkele weken later.. Een terugblik op de challenge

Na enkele weken van 'Betekenisvol zijn' voor anderen blikken we even terug. Is het ons gelukt om van betekenis te zijn? Wij kunnen hier volmondig ja op antwoorden. Elk van ons vulde het begrip in op zijn eigen creatieve manier. Nochtans was het resultaat voor iedereen hetzelfde: vele glimlachen bij onze naasten en een warm gevoel bij onszelf.

Wij kunnen met veel trots zeggen dat onze eerste challenge geslaagd is. Hoewel we de komende weken zullen focussen op een ander thema, zijn we het er wel allemaal over eens dat we zeker en vast van betekenis willen blijven voor onze naaste omgeving.

  • dingen voor elkaar doen en bijgevolg van betekenis zijn is een broodnodig coping mechanism
  • de enige manier om positieve dingen mee te nemen uit deze crisis is niet wachten op anderen, maar het zelf gewoon doen
  • herontdek je creativiteit met mooie woorden, beelden en andere initiatieven
Als je op zoek bent naar een communicatiebureau dat duurzame oplossingen aanbiedt ben je bij aroma communicatie aan het juiste adres. Stel: je laat graag een huisstijl of bedrijfslogo ontwerpen door een grafisch ontwerpbureau. Of je zoekt iemand die kan helpen met je merknaam en positionering. Je wil misschien wel je reclameboodschap verspreiden door middel van advertenties of via je social media kanalen. Of je zou graag een website laten maken met een bedrijfsfilm of video opname. Neem dan contact met ons op. Wij zijn experts in marketingcommunicatie en nemen met veel plezier je visuele communicatie onder handen.